SWOT-analyse

2.3. SWOT-analyse

Sterke punten

  • Het Manifest verbindt medewerkers met de missie van de Volksbank: Bankieren met de menselijke maat

  • Onderscheidende positie in de markt door geformuleerde ambitie; het optimaliseren van gedeelde waarde voor onze vier stakeholdergroepen

  • Focus op duidelijke en transparante financiële producten op het gebied van hypotheken, sparen en betalen voor het Nederlandse retailsegment

  • Meerdere onderscheidende merken die dicht bij hun specifieke klantgroepen staan

  • Reputatie van een voorloper en expert op gebied van duurzaamheid

  • Solide IT-structuur die zorgt voor stabiliteit

  • De Volksbank is sterk gekapitaliseerd; hierdoor worden we gezien als een gezonde, robuuste bank

Zwakke punten

  • Focus op het Nederlandse retailsegment brengt concentratierisico met zich mee

  • De lage renteomgeving zorgt voor toegenomen vraag naar hypotheken met lange looptijd. Als retailbank is het voor de Volksbank uitdagend hierin een concurrerend aanbod te kunnen bieden

  • De (spontane) naamsbekendheid van enkele merken van de Volksbank is beperkt ten opzichte van de concurrentie

  • De bedrijfsvoering behoeft verbetering op het gebied van procesbeheersing, data infrastructuur en datakwaliteit

  • Ons verandervermogen is relatief beperkt in termen van capaciteit (aantal beschikbare uren)

  • De realisatie van een klimaatneutrale balans is uitdagend. Hiervoor is het nodig om onze hypotheekklanten te bewegen om de eigen woning te verduurzamen


Kansen

  • Consumenten vinden maatschappelijk bankieren, waaronder het inzetten op duurzaamheid, steeds belangrijker

  • Groei maatschappelijke vraag om transparant en verantwoord investeringsbeleid

  • Consumenten hebben steeds meer behoefte aan eenvoudige en transparante producten en aan een individuele benadering

  • Vertrouwen in banken wordt op de proef gesteld door aanhoudende stroom van negatieve incidenten. Dit creëert kansen voor banken die het vertrouwen van klanten weten te behouden

  • Publieke discussie rondom privacy komt op gang, waarbij technologiebedrijven recht op privacy onder druk zetten. Voor de Volksbank een kans zich privacyvriendelijk op te stellen

  • Grootbanken trekken zich terug uit laagbevolkte gebieden


Bedreigingen

  • De groeiende regel- en toezichtdruk is materieel voor de sector en voor de Volksbank; deze leidt tot hogere kosten en legt beslag op onze verandercapaciteit

  • Kostenverlagingen bij andere banken en lage kostenniveaus van andere aanbieders van bankproducten drukken op de relatieve kostenpositie van de Volksbank

  • Er zijn tekenen dat de Nederlandse huizenmarkt overspannen aan het raken is. Een stagnatie van de woningmarkt heeft veel impact op de Volksbank gezien onze focus op hypotheken

  • De rentemarge staat onder druk door de lage renteomgeving en aanhoudende concurrentie

  • Nieuwe toetreders, waaronder niet-financiële spelers, vormen in specifieke delen van de waardeketen een strategische bedreiging: het mogelijke verlies van direct contact met de klant

  • Cybercrime is een significante bedreiging voor de bank en haar klanten

  • Als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging medewerkers met benodigde kennis en vaardigheden aan te trekken en te behouden

Stel uw jaarverslag zelf samen